Javier 4kopie a

Je moet jezelf in het midden van het verhaal plaatsen. Dan begrijp je pas goed waar het over gaat en kun je het verhaal beter laten zien en vertellen.” Dat zei de Spaanse fotograaf Javier Bauluz, winnaar van de Pulitzerprijs, in de Grote Kerk in Zwolle waar hij op uitnodiging van het Windesheim Honours College vertelde over zijn werk als fotojournalist. 

Hij deed dat aan de hand van foto’s, deels in de vorm van aan reportage over een groep vluchtelingen die hij dagenlang op de voet volgde tijdens hun barre tocht naar de grens met Macedonië. Hij maakte deel uit van de groep, overnachtte met ze, stak rivieren over, reisde met ze in een overvolle trein, werd met vluchtelingen gearresteerd en legde dat alles vast in een reeks indringende foto’s van erbarmelijke omstandigheden zoals gezinnen die overnachten in tenten die in water staan.

De fotograaf was kritisch over de wijze waarop Europa met de vluchtelingen en het probleem omgaat – één die gespeend is van empathie. “Deze mensen worden behandeld als dieren.”

Bauluz noemde het vluchtingenprobleem de grootste kwestie in Europa sinds de Tweede Wereldoorlog. Hij heeft dat verhaal sinds jaren als onderwerp. Met zijn foto’s wil hij het vluchtelingenprobleem een gezicht geven als tegenwicht aan de berichten die alleen gaan over de aantallen vluchtelingen die Europa binnenkomen. “Het is belangrijk om te laten zien wat er gebeurt. En de kracht van de fotografie is groot.” | maart 2016

Plaats een reactie